сряда, 2 декември 2015 г.

Как да съхраним витамините при готвенето?


Зеленчуците са най-важният природен източник на витамини, минерали и фибри. Ако искаме да ги сготвим е необходимо да обърнем голямo внимание на методите на приготвяне, така че да ограничим загубата на тези ценни елементи. На практика витамините, минералите и фибрите реагират различно на високите температури.

  •             витамините се унищожават от топлината,
  •         минералите се разтварят във водата при варене,
  •         фибрите издържат на всякакъв вид термична обработка.

Как да съхраним витамините при готвенето?

Зеленчуци: моркови, спанак, тиква
Основен витамин: витамин А (бета каротин), издържа само няколко минути в олио при 120 °С, устойчив е на замразяване и дълбоко замразяване.
Препоръчан метод на готвене: на пара, поръсени със зехтин или запържени с малко зехтин.

Зеленчуци: аспержи, броколи, артишок, карфиол, пресни гъби, картофи, спанак
Основен витамин: витамин В1 (тиамин), издържа 2 часа в олио при 120 °С, разрушава се във вода, при замразяване и дълбоко замразяване.
Препоръчан метод на готвене: на пара, поръсени с лимон или оцет, запържени с малко зехтин, в много редки случай пържени в зехтин.

Зеленчуци: броколи, цикория, пресни гъби, спанак
Основен витамин: витамин В2 (рибофлавин), издържа 5 часа в олио при 170 °С, устойчив е на замразяване и дълбоко замразяване.
Препоръчан метод на готвене: на пара, поръсени с лимон или оцет, запържени с малко зехтин, в много редки случай пържени в зехтин.

Зеленчуци: броколи, карфиол, чушки, ряпа, целина
Основен витамин: витамин С (аскорбинова киселина), разрушава се във вода след 20 минути при 100°С , при замразяване и дълбоко замразяване
Препоръчан метод на готвене: запържени с малко зехтин.

Зеленчуци: зелени зеленчуци, пресни гъби
Основен витамин: витамин D (калциферол), устойчив във вода 4 часа при 125°С, при замразяване и дълбоко замразяване.
Препоръчан метод на готвене: бланширани за кратко време, на пара или запържени с малко зехтин.

Зеленчуци: всички зелени зеленчуци
Основен витамин: витамин Е (токоферол), устойчив 2 часа в олио при 170 °С, при замразяване и дълбоко замразяване.
Препоръчан метод на готвене: в много редки случай пържени със зехтин.


Милена Моллова

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, натурална козметика.


giudizio

0 коментари:

Публикуване на коментар