Какво ядът веганите?

Веганският хранителен режим се базира на зърнени и бобови храни, зеленчуци, плодове, сушени плодове, ядки, семена и водорасли. По света има милиони хора вегани.

Защо да следваме вегански режим на хранене?

Това е един здравословен режим на хранене с високо съдържание на фибри, витамини, минерали и антиоксиданти, и беден на мазнини.

Сигурен ли е вегански режим на хранене?

Доказано е, че ако се следва един вегански режим на хранене, помага за намаляване на риска от развитие на рак, диабет, затлъстяване, сърдечни заболявания и много други болести.

Веганството замърсява ли околната среда?

Храната на растителна основа е чудесен начин за намаляване на емисиите на CO2. В световен мащаб животновъдството продължава да бъде причина за обезлесяването и консумацията на големи количества вода.

Веганският хранителен режим само въпрос на здраве ли е?

Много вегани също така са мотивирани от състрадание към животните. Противопоставят се на експлоатацията им, на условията при които биват отглеждани и на идеята да бъдат убивани, за да бъдат изядени.

петък, 25 март 2016 г.

Когато храната е лек. Силата на храната - 1 част

СИЛАТА НА ХРАНАТА



Влиянието и ефекта на храната

В наши дни все повече се усеща необходимостта да се храним с по-леки храни, по-здравословно и по-балансирано.

Навикът да се яде в движение почти без да се дъвче, избирайки сухи, солени, рафинирани и мазни храни, придружени от големи количества сладки изделия, с годините води до появата на здравословни проблеми като диабет, сърдечно съдови заболявания, дегенеративни заболявания и постепенното отслабване на защитните сили на имунната система. Да се храним здравословно зависи от самите нас, от това, колко наистина държим на себе си и на живота.

Често е трудно да разберем голямото облекчение за организма от елиминирането или ограничаването до минимум на определени храни, които сме консумирали в продължение на години, злоупотребявайки с тях, нечувствителни към сигналите, които тялото ни изпраща, без да се запитваме какво влияние биха могли да имат върху физическото ни и емоционално тяло.

Ако се чувстваме напрегнати, сковани или натежали, може би сме злоупотребили със сухите тестени изделия (хляб, бисквити, крекери, торти), или със солените храни и тези от животински произход (месо, яйца, сол и колбаси).

А ако се чувстваме объркани, уморени, депресирани и нерешителни, най-вероятно сме прекалили със сладките изделия и напитки богати на захар, млечните продукти, киселите зеленчуци (като домати), алкохола или индустриалните храни, с последствие - изчерпването на витамини и минерали.

Жорж Осава казва "Ние сме това, което ядем". 

Предците ни са се учили как храната може да бъде лек. Както храната, така и билките, и натуралните лечения могат да бъдат много ефикасни, ако се използват правилно и в точното време. Един правилен и балансиран хранителен режим действа благоприятно върху тялото, помагайки на имунната система и на всички органи да укрепнат с всеки изминал ден, което позволява на нашето тяло и ум да възстановят енергията си, постигайки мир и хармония със себе си.

Когато говорим за храна, мислим само за тази, която ядем всеки ден, но всичко около нас ни храни, като например четенето, разговорите, работата, природата, слушането, медитацията.

От нас зависи да изберем разумно най-балансираната храна съобразявайки се със сезоните, околната среда, взаимоотношенията и емоциите, имайки предвид, че това което е добре за нас, може да не е за някой друг и обратното.

Имайки положително отношение към един нов път и съхранявайки дълбоко доверието в това, което правим, ставаме отговорни и съзнателно правим изборите си, като живеем здравословно, със смирение и благодарност за това, което получаваме всеки ден.

Често разбираме всичко това, след като вече сме се сблъскали с дадена болест или страдание.  
Нека се роди в нас желанието и търсенето на нов живот.

Храна, енергия и емоции според източната философия

Източните мъдреци разглеждат храната като "потенциално"лекарство. В зависимост от употребата, храната е в състояние да повлияе положително или отрицателно на цялото ни същество, както физически, така и умствено и духовно.  Правилното прилагане на енергия, определя нашата жизнена сила или енергия, наречена "чи".

Установяването на стабилен енергиен поток, умерен и хармоничен, означава използването на знания и поемането по път, който води към спокойствието, укрепналото и постоянно благополучие във времето. Когато тази жизнена сила престане да се движи свободно, възниква заболяване. Храните, с които се храним ежедневно влияят върху цялата умствена и емоционална сфера, тясно свързана с функционирането на органите и следователно "добрата храна създава добри чувства".

Източните философи са асоциирали емоциите с органите, затова познанието и изучаването на органите в енергиен аспект им е позволявало да направят ранна диагностика още преди органите да се разболеят. Например, един добре балансиран черен дроб изпълва човек с търпение и упоритост; и обратното, когато енергията мутира, кара човек да бъде нетърпелив и изпълнен с гневни чувства. Едно здраво и енергично сърце излъчва ентусиазъм, любов, радост и благодарност за всичко което го заобикаля. И обратното, когато човек става хиперактивен, забързан и вечно неудовлетворен.

При оптимално състояние на далака-панкреаса-стомаха, човек излъчва съчувствие и разбиране; само щом се намали функционалността им, вземат надмощие безпокойството, тревогата, липсата на доверие и завистта.

Добре функциониращите бели дробове дават жизненост на тялото, способност за реализация и сигурност; докато понижената енергия донася тъга, меланхолия и нерешителност.

Който се радва на добра бъбречна функция отразява емоции като смелост, чувство за приключения и желание за нови знания. Енергийно отслабналите бъбреци внушават чувство на страх, плахост да се посрещне живота и затворен характер.

Виж още: Когато храната е лек. Органите - 2 част

Милена Моллова

**Източници: 
estratti dei libri e DVD:
Guarire con il Cibo

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, и натурална козметика.



сряда, 16 март 2016 г.

Перфектния баланс между всички вкусове в ястието

снимка от анимационния филм Рататуй
Търсете баланс между всички вкусове в едно меню (сладък, кисел, солен, горчив, умами* и пикантен)дори да е съставено само от една гозба или сос. За коригиране на вкусовете в едно ястие, може да използвате долупосочените насоки, които ще ви дадат правилното предложение за приготвянето на едно балансирано  блюдо.

СЛАДКО: захар, мед, сироп от агаве, пресни или сушени плодове, стевия и други.
  •   Балансирайте с нещо кисело, пикантно, солено, кремообразно или горчиво.
КИСЕЛОоцет, цитрусови плодове, кисели краставички, горски плодове. Киселото може да намали необходимото количество сол в едно ястие.
  •  Балансирайте с нещо сладко, солено, горчиво или кремообразно.
ИНТЕНЗИВНО НА ВКУС: тамари, мисо, морски водорасли, целина.
  • Балансирайте с нещо кисело, сладко или кремообразно. Ако сте прекалили със солта в супата, може да я разредите с още малко вода или да добавите суров картоф, който предварително сте обелили и разрязали на четири. Извадете парчетата след десетина минути.
ГОРЧИВО: листни зелени зеленчуци, маруля, босилек, кимион, кафе. Често горчивите храни са здравословни, като билките и алкалните храни.
  •   Балансирайте с нещо сладко, кисело, кремообразно  или солено.
ЛЮТИВО: люти чушки, чесън, джинджифил, горчица, лук.
  •  Балансирайте с нещо сладко, кисело или кремообразно.
КРЕМООБРАЗНО: кокосово мляко, олио, ядки, авокадо, млечни продукти.
  • Балансирайте с нещо кисело или разредете кремообразните храни с течност.
Умами е петият вкус, в допълнение към останалите четири, които са солено, сладко, горчиво и кисело. Открит е през 1909 от японски лекар, но официално е признат за такъв през 1985 г., когато е доказано, че в езика има специфични вкусови рецептори, които изпращат информация към мозъка. И така, той винаги е съществувал, но никой от нас не е бил научен да го различава. Това е онзи апетитен вкус ... онзи, от който ти се пълни устата със слюнка. Чрез нашата ежедневна храна непрекъснато го стимулираме, тъй като се храним с много храни, които го стимулират.

Веществата, които стимулират рецепторите за това вкусово усещане са свободните глутамати, които най-често се съдържат във ферментирали и отлежали (залежали) храни и в хранителната добавка мононатриев глутамат.

Счита се, че вкусовите рецептори за умами се активират специално от глутамат по същия начин, по който рецепторите за сладко се активират от захар. 

Необходимо е да се отбележи, че някои съвременните научни изследвания подлагат на критики употребата на мононатриевия глутамат (известен като 'китайска сол') като хранителна добавка (или овкусител), посочвайки редица потенциални опасности.

Най-горе в списъка на естествените храни, в които намираме този вкус са узрелите домати, грах, майчиното мляко, пилешкото месо и рибата като треска и скумрия, следвани от сушения свински бут и бульона.

Този вкус винаги го е имало, но не сме го забелязали. Можем да кажем, че за да се насладим на вкусна гозба не е нужно тя да съдържа изкуствени добавкинапример, за да се направи по-вкусна зеленчуковата супа можем да добавим грах, няколко капки соев сос или малко доматено пюре. 

**Източници: 
Veganish Book
www.coopfirenze.it
www.wikipedia.org

Милена Моллова

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, и натурална козметика.

вторник, 1 март 2016 г.

Сезонни плодове и зеленчуци през март

Първото правило на здравословното хранене е да включваме в менюто си сезонни плодове и зеленчуци. Освен, че са по-евтини, те са по-богати на хранителни вещества, защото не са съхранявани дълго време в хладилни камери и не са третирани с препарати, за да се предотврати развалянето им.

В този материал ще обобщя най-често срещаните плодове и зеленчуци за месец март у нас, от които щедро можем да се възползваме!





Приятен пазар!

Милена Моллова

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, натурална козметика.