сряда, 16 март 2016 г.

Перфектния баланс между всички вкусове в ястието

снимка от анимационния филм Рататуй
Търсете баланс между всички вкусове в едно меню (сладък, кисел, солен, горчив, умами* и пикантен)дори да е съставено само от една гозба или сос. За коригиране на вкусовете в едно ястие, може да използвате долупосочените насоки, които ще ви дадат правилното предложение за приготвянето на едно балансирано  блюдо.

СЛАДКО: захар, мед, сироп от агаве, пресни или сушени плодове, стевия и други.
  •   Балансирайте с нещо кисело, пикантно, солено, кремообразно или горчиво.
КИСЕЛОоцет, цитрусови плодове, кисели краставички, горски плодове. Киселото може да намали необходимото количество сол в едно ястие.
  •  Балансирайте с нещо сладко, солено, горчиво или кремообразно.
ИНТЕНЗИВНО НА ВКУС: тамари, мисо, морски водорасли, целина.
  • Балансирайте с нещо кисело, сладко или кремообразно. Ако сте прекалили със солта в супата, може да я разредите с още малко вода или да добавите суров картоф, който предварително сте обелили и разрязали на четири. Извадете парчетата след десетина минути.
ГОРЧИВО: листни зелени зеленчуци, маруля, босилек, кимион, кафе. Често горчивите храни са здравословни, като билките и алкалните храни.
  •   Балансирайте с нещо сладко, кисело, кремообразно  или солено.
ЛЮТИВО: люти чушки, чесън, джинджифил, горчица, лук.
  •  Балансирайте с нещо сладко, кисело или кремообразно.
КРЕМООБРАЗНО: кокосово мляко, олио, ядки, авокадо, млечни продукти.
  • Балансирайте с нещо кисело или разредете кремообразните храни с течност.
Умами е петият вкус, в допълнение към останалите четири, които са солено, сладко, горчиво и кисело. Открит е през 1909 от японски лекар, но официално е признат за такъв през 1985 г., когато е доказано, че в езика има специфични вкусови рецептори, които изпращат информация към мозъка. И така, той винаги е съществувал, но никой от нас не е бил научен да го различава. Това е онзи апетитен вкус ... онзи, от който ти се пълни устата със слюнка. Чрез нашата ежедневна храна непрекъснато го стимулираме, тъй като се храним с много храни, които го стимулират.

Веществата, които стимулират рецепторите за това вкусово усещане са свободните глутамати, които най-често се съдържат във ферментирали и отлежали (залежали) храни и в хранителната добавка мононатриев глутамат.

Счита се, че вкусовите рецептори за умами се активират специално от глутамат по същия начин, по който рецепторите за сладко се активират от захар. 

Необходимо е да се отбележи, че някои съвременните научни изследвания подлагат на критики употребата на мононатриевия глутамат (известен като 'китайска сол') като хранителна добавка (или овкусител), посочвайки редица потенциални опасности.

Най-горе в списъка на естествените храни, в които намираме този вкус са узрелите домати, грах, майчиното мляко, пилешкото месо и рибата като треска и скумрия, следвани от сушения свински бут и бульона.

Този вкус винаги го е имало, но не сме го забелязали. Можем да кажем, че за да се насладим на вкусна гозба не е нужно тя да съдържа изкуствени добавкинапример, за да се направи по-вкусна зеленчуковата супа можем да добавим грах, няколко капки соев сос или малко доматено пюре. 

**Източници: 
Veganish Book
www.coopfirenze.it
www.wikipedia.org

Милена Моллова

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, и натурална козметика.

giudizio

0 коментари:

Публикуване на коментар