вторник, 31 май 2016 г.

Видовете минерали важни за човешкото тяло и растителните храни, в които се съдържат

Минералите са неенергийни хранителни вещества, намиращи се в малки количества в храните. В природата те са много често срещани, защото представляват съставните части на скалите. С времето скалите се разпадат на малки частички от ерозията, процес, който буквално отнема милиони години. Това явление води до натрупване на прах и пясък, създаващи основата на почвата. В нея изобилства от различни микроби, усвояващи минералите, които след това преминават от почвата в растенията и по хранителната верига във всеки един жив организъм.

Виж още: Химическите торове

Всяка жива клетка е зависима от наличието на минерали за правилната си функция и структура. Минералите са определящи за правилния състав на телесните течности, за образуването на кръвта и костите, за правилното функциониране на нервите и за регулацията на мускулния тонус, включително и на мускулите на сърдечносъдовата система.

За разлика от много витамини, минералите не сe унищожават при топлинната обработка на продуктите, но се губят (в различни количества) във водата при варене.

Виж още: Как да съхраним витамините при готвенето?

Калций (Са)

Най–важните функции на калцият в човешкия организъм са свързани с кръвосъсирването, провеждането на нервни импулсимускулните съкращения и изграждането на костната тъкан.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • зеленoлистни зеленчуци
  • бобови растения
  • зърнени култури
  • ядки
  • сушени плодове
  • семена

Фосфор (Р)

Заедно с калция допринася за образуването на твърдия материал на костите и зъбите. Важен е за енергийните трансформации, които се провеждат в клетките.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • бобови растения
  • зърнени култури

Калий (K)

Регулира обмена между клетките и телесните течности.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • Той присъства във всички храни, особено в зърнените култури и зеленчуците

Натрий (Na)

Регулира обмена между клетките и телесните течности. Полезен е за водния баланс в организма.

Храни, в които се съдържа:

  • Съставен елемент, заедно с хлора, на готварската сол

Хлор (Cl)

Важен е за образуването на стомашен сок.

Храни, в които се съдържа:

  • Съставен елемент, заедно с натрия, на готварската сол.

Магнезий (Mg)

Магне­зият допринася за поддържане на здрава имунна и ендокринна системи, поддържа стабилен сърдечния ритъм, нормална - мускулната функция и здрави - костите.

Храни, в които се съдържа:

  • зърнени храни
  • бобови растения
  • бадеми
  • орехи

Желязо (Fe)

Желязото е съставна част на хемоглобина, който позволява на червените кръвни телца да доставят кислород до всички клетки в тялото ни.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • бобови растения
  • зърнени храни
  • зеленчуци

Сяра (S)

Участва в синтеза на протеини и в процеса на формирането на съединителни тъкани – кости, стави, сухожилия, както и в многобройните плътни, рехави и еластични тъкани в подкожието, около кръвоносните съдове, очите, във венците и т.н.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • бобови растения
  • зърнени храни

Манган (Mn)

Спомага за изграждането на съединителната тъкан, костите, за образуване на факторите на кръвосъсирване и половите хормони. Също така, има роля в метаболизма на въглехидратите и мазнините, в абсорбцията на калций, както и в регулацията на кръвната захар. Той  е необходим и за нормалната функция на главния мозък и нервите.

Растителни храни, в които се съдържа:

  • пълнозърнести брашна
  • ядки
  • зърнени храни
  • зелени зеленчуци

Йод (I)

Основната му функция за човешкия организъм, е образуването на хормони на щитовидната жлеза. 

Растителни храни, в които се съдържа:

  • морска сол
  • зеленчуци
Милена Моллова

Присъедини се към нас, стани член на групата ни във FaceBook (ОТ ТУК), където си говорим за всичко що е НАТУРАЛНО И НОСИ ЗДРАВЕ: здраве от природата, здравословна храна и напитки, натурална козметика.

**Източници:
Natruzione e salute
my-personaltrainer
Herbamedica
Botanic
Wikipedia




giudizio

0 коментари:

Публикуване на коментар